Viete, čo by sa učiteľovi stať nemalo?
V RAABE vychádza knižka, ktorá má ambíciu svojou troškou do mlyna prispieť k debate o smerovaní školstva. Dostávajú v nej hlas učitelia a učiteľky, ktorí chcú učiť moderne a progresívne, hľadajú oporu vo vzdelávacom programe – a napriek tomu sú za svoju prácu penalizovaní a zahanbení. Príbehy v knihe sú autentickými svedectvami tých, ktorí zobrali odvahu, a svoje mnohokrát až neuveriteľné skúsenosti zverejnili na stránkach projektu Nechajte nás sakra učiť dobre.
„Za touto aktivitou stál pôvodne náš kolega a spolupracovník Jiří Karen. Stránky založil potom, čo na webe uverejnil svoj vlastný príbeh o márnej snahe uplatniť moderné výukové metódy v oblasti dejepisu. Jeho svedectvo malo tisíce zhliadnutí a začali sa mu ozývať ďalší učitelia s podobnou skúsenosťou, ale chýbal im spoločný priestor, kde by sa o ňu mohli podeliť. A tak vznikli facebookové stránky, kde sa postupne nazbieralo štyridsať príbehov, ktoré medzi pedagógmi mnohokrát rozpútali zapálenú a plodnú diskusiu. Stránky získali medzi učiteľmi i odbornou verejnosťou takmer 3 000 sledujúcich,“ vysvetľuje pozadie knihy jeden zo spoluautorov Filip Šimeček, ktorý do knihy prispieva skúsenosťami z viac ako dvanásťročnej praxe, z ktorej posledných päť rokov prehlbuje metódy konštruktivistickej výučby a študijnej autonómie.
Koncept knihy
Autori v knihe analyzujú skúsenosti českých pedagógov a predstavujú pozitívne príklady a alternatívne riešenia. Ukazujú, že aj napriek zložitým podmienkam je možné presadzovať modernú, efektívnu výučbu a zlepšovať české školstvo.
Vďaka didaktickým analýzam a konkrétnym príkladom pozitívnej praxe kniha ponúka čitateľom inšpiráciu a odvahu k zmene, motivuje ich k hľadaniu lepších spôsobov, ako učiť. Kniha je unikátnou kombináciou príbehov z praxe a odbornej analýzy, čo z nej robí jedinečnú publikáciu na trhu.
Príbehy učiteľov poukazujú na problémy, ako sú šikanovanie na pracovisku či odpor voči novým metódam. Autori knihy prinášajú didaktickú analýzu týchto skúseností a predstavujú pozitívne príklady a alternatívne riešenia.
A ako uvádzajú autori: „Jedným z dôležitých cieľov knihy tiež bolo analyzovať dôvody, ktoré progresívnym učiteľom znemožňujú poskytovať v školách kvalitné vzdelanie. Zatiaľ čo v počiatku nášho bádania sme boli presvedčení, že tou najväčšou pomyselnou žabou na prameni sú konzervatívni riaditelia škôl, postupne sme odhalili, že obdobne závažných dôvodov, brániacich dobrej didaktike, je oveľa viac.“
„Táto kniha ponúka radikálnu didaktiku. Nehanbíme sa za to. Slovo radikálne pochádza zo slova radix, teda koreň. A my chceme návrat k pedagogickým koreňom, ktoré formovali kvalitnú a zmysluplnú pedagogiku, chceme návrat ku Komenskému a jeho spojenie teórie s praxou, chceme názorné ukážky či medzipredmetové väzby,“ píšu v knihe autori.
Knihu si už teraz môžete objednať TU
Chcete si prečítať článok až do konca?
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.
Komentáre