Drucker sľubuje učiteľom kompenzačný príspevok: Ktorým pedagógom dopraje vyššiu výplatu?

21.10.2024
Prevádzka školy

Za náročnejšie podmienky vyššia mzda. Pedagógovia, ktorí napríklad vzdelávajú deti zo sociálne znevýhodneného prostredia, by mali dostávať kompenzačný príspevok. Výšku príplatku sa dozvedia zrejme začiatkom budúceho roka. Nový Čas vyhľadal učiteľov pracujúcich s maloletými z chudobnej rómskej osady.

Čo hovoria na nápad ministra školstva Tomáša Druckera (46)? A čo si o tom myslí odborník? Sú regióny, kde je školstvo dlhodobo personálne poddimenzované. Bude dané opatrenie stačiť?
Rezort školstva chce pedagógom, ktorí majú ťažšie pracovné podmienky, udeliť odmenu. „Zvažujeme napríklad kompenzovať mimoriadne náročné prostredie v oblasti vzdelávania so špeciálno-výchovnými potrebami detí,“ uviedol v lete minister školstva Tomáš Drucker. Neskôr opatrenie zaradil do balíka zmien s názvom Nežná revolúcia vo vzdelávaní.

Závisí to od rozpočtu
Čoskoro sa dozvieme, na základe akých kritérií sa rozhodne, ktorý učiteľ príspevok dostane. „Konkrétne parametre sú momentálne ešte predmetom rokovaní v pracovnej skupine s názvom Motivačné odmeňovanie v školstve. Napríklad v prípade učiteľov, ktorí vzdelávajú deti zo sociálne slabšieho prostredia, sa kvôli dostupnosti dát zvažuje využitie podielu žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo v hmotnej núdzi na škole,“ uviedlo ministerstvo.
Ďalšie informácie plánujú zverejniť na svojom webe. „V prípade, že Národná rada schváli návrh zákona, výšku kompenzačného príspevku sa učitelia dozvedia pravdepodobne na začiatku roka 2025. Závisí to od toho, kedy bude schválený štátny rozpočet,“ dodali. Z návrhu štátneho rozpočtu vyplýva, že rezortu na vyplácanie kompenzačného príspevku pritečie 99,2 mil. €.

Správny krok
Odborník na vzdelávanie Juraj Hipš hovorí, že ide o krok správnym smerom. „Učiteľské povolanie je nesmierne ťažké a pri vzdelávaní detí z generačnej chudoby to platí niekoľkonásobne. Nie je pravda, že tie deti sú hlúpe, ako sa často tvrdí. Problém je, že žijú v podmienkach, ktoré si majorita nevie predstaviť,“ povedal pre Nový Čas. Dal aj príklad.
„Predstavme si žiakov, ktorí majú súťažiť na bežeckej dráhe. Väčšina detí má tenisky, stojí na štartovacej čiare a pred sebou majú voľný priestor. A vedľa nich sú bosé deti, stoja 50 metrov pred štartom a vo svojej dráhe majú nahádzané prekážky. To sú deti zo sociálne znevýhodneného prostredia,“ priblížil s tým, že ak im má učiteľ pomôcť a podporiť ich, musí vynaložiť obrovské množstvo energie. „A za to si zaslúži, aby sme ho ako spoločnosť ocenili vrátane vyššieho platu,“ dodal.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte