Lockdown trápi školy, online hodín je menej
Od pondelka zostáva doma celý druhý stupeň a stredoškoláci. Online výučba niekde prináša aj kratšie prednášky alebo zoškrtaný rozvrh.
Minulý týždeň riaditelia čelili nepríjemnému verdiktu. Regionálni hygienici totiž zatvorili druhý stupeň základných a tiež stredné školy. A to až v tretine okresov. Niektorých rozhodnutie prekvapilo, keďže v laviciach mali minimum nakazených. Iným školám to, naopak, padlo vhod. „V zásade sme to privítali. U nás aj tak boli viaceré triedy v karanténe,“ vysvetľuje riaditeľka Základnej školy Vazovova v Bratislave Jana Štefková.
K tretine škôl, ktoré uzavrela hygiena, sa od pondelka pridajú všetky vyššie ročníky. Stop „živému“ vyučovaniu dala vláda. Do konca roka budú starší žiaci a študenti sledovať svojich učiteľov už iba cez monitory. HN zosumarizovali tri najčastejšie problémy, ktorým riaditelia škôl čelia.
1. Doma zostávajú aj najmenší
Minulý týždeň sa učilo doma ešte len 20 percent žiakov, čo je podľa výpočtov HN okolo 141-tisíc. Od budúceho týždňa prejde na online vzdelávanie všetkých 235-tisíc druhostupniarov a takmer 200-tisíc stredoškolákov. V tomto režime však zostanú len týždeň. Od 20. decembra sa im totiž začínajú vianočné prázdniny.
Školský analytik Peter Zmeko sa prikláňa k názoru, že najmenšie deti sa aj naďalej môžu vzdelávať prezenčne. „Na prvom stupni je najťažšie prejsť na dištančnú výučbu a im by to aj najviac chýbalo,“ povedal pre HN. Šírenie nákazy však neobchádza ani nižšie ročníky. Ešte minulý týždeň prežívala kritickú situáciu na prvom stupni Základná škola Janka Francisciho Rimavského v Hnúšti. „Z deviatich fungovali iba dve triedy. Kvôli jednému sa zavrelo 40 detí,“ opisuje pre HN riaditeľka Barbora Foldiová s tým, že od tohto týždňa už fungujú v normálnom režime.
V čase lockdownu však môžu rodičia ospravedlniť žiakov napríklad aj pre obavy z nákazy. „Niektorí aj volajú, že nedajú deti do školy. Vo väčšine ročníkov chýba približne polovica,“ dopĺňa Foldiová. Ospravedlnení však dostávajú len úlohy. Riaditeľka si myslí, že viac vedomostí by nadobudli, ak by sa všetci učili online.
2. Online hodín je menej
Hromadný prechod na dištančnú výučbu stavia riaditeľov opäť pred otázky, ktoré museli riešiť v predchádzajúcej vlne. Jednou z nich je aj úprava rozvrhu. Podľa rezortu školstva sa majú riadiť usmerneniami, ktoré vydal Štátny pedagogický ústav už v minulosti. Pre prvý až tretí ročník odporúča 10 hodín týždenne, pre štvrtý a piaty 12 hodín a pre šiesty až deviaty 15 hodín.
Počet hodín však závisí od rozhodnutia konkrétneho riaditeľa. Niektorí si pripravili dištančný rozvrh, iní vyučujú všetky predmety podľa štandardného. Na Gymnáziu v Gelnici majú žiaci znížený počet hodín zhruba o tretinu. „Namiesto 30 až 35 hodín majú 18 až 20 hodín do týždňa,“ hovorí riaditeľ Dušan Andraško s tým, že ušetrený čas vedia využiť učitelia na prípravu online materiálov.
Zdroj: Hospodárske noviny
Zdroj: Hospodárske noviny
Chcete si prečítať článok až do konca?
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.
Komentáre