Odborník: Rozdiel medzi deťmi je priepastný

10.12.2024
Reformy školstva

Málo premýšľame, analyzujeme, málo bádame. Výsledky testovania štvrtákov, o ktorých rezort školstva informoval minulý týždeň, len potvrdili zhoršujúci sa trend v učení. Kritika smerovala aj k učiteľom, ktorí svojím žiakom často podávajú hotovú informáciu, o ktorej sa už ďalej nediskutuje a môže viesť k nekritickému hodnoteniu v budúcnosti. Okrem toho sa posilňuje tlak na jednotlivca, čo súvisí s duševným zdravím, ale aj záškoláctvom, šikanovaním a ďalšími neduhmi. Sú to však už len dôsledky a minister školstva Tomáš Drucker (Hlas) má v pláne riešiť príčiny. Je to však beh na dlhé trate. Čo nám ukazujú výsledky a aké sú riešenia?

 

Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) však odhalila aj ďalšie nedostatky, na ktorých bude potrebné v ďalších rokoch pracovať. Dôležitou je v celom procese aj školská reforma, do ktorej bude od septembra zapojených už takmer 500 škôl.

 

Na kritické myslenie nie je vždy priestor

Testovanie z roku 2023 len potvrdilo upadajúci stav gramotnosti našich mladých žiakov,“ zhodnotil výsledky testovania Drucker a pripomenul svoje slová o „národnej tragédii“, ktorými pomenoval výsledky testovania PISA. Išlo o ôsmy cyklus medzinárodného výskumu vedomostí a zručností žiakov 4. ročníka základných škôl (ZŠ) v matematike a prírodných vedách TIMSS 2023, do ktorého sa Slovensko zapája už od začiatku testovania – od roku 1995.

Kým v prírodných vedách dosiahlo Slovensko výrazne vyšší výsledok ako je priemer a je porovnateľný s krajinami Európskej únie (EÚ) a aj OECD, v matematike žiaci značne zaostávajú. „Ukazuje sa, že výsledky sa zhoršujú,“ skonštatoval minister. Najzávažnejším problémom je nízka úroveň učenia žiakov v triedach. „A to napriek relatívne dobrým podmienkam na vzdelávania a dobre zostaveným školským vzdelávacím programom,“ vysvetľoval minister.

Pod nízkou úrovňou učenia rozumieme to, že sa žiaci nezapájali do výkladu učiva či diania na hodine. „Veľmi jednoducho – učiteľ hovorí a žiak pasívne prijíma. Pri marginalizovaných skupinách len 30 percent žiakov zažilo aktivizačné prvky,“ uviedla hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská. Správa ukazuje dve zásadné veci – že žiaci sú pomerne silní v memorovaní a výrazne slabí v kreatívnom myslení. „Analyzovať text, konfrontovať svoje poznatky so získanými informáciami či skúsenosťami dokázali žiaci len približne na dvoch tretinách (62,8 %) z pozorovaných hodín, na viac ako štvrtine hodín takúto možnosť nedostali, čo oslabovalo rozvíjanie ich čitateľských zručností,“ konštatuje inšpekcia v záverečnej správe.

Rozvíjanie analytického myslenia absentovalo na viac ako štvrtine hodín, hodnotiaceho na takmer dvoch tretinách a tvorivého myslenia na viac ako troch štvrtinách hodín. Nedostatky mali žiaci aj v komunikačných zručnostiach. Posúdiť text, vysloviť závery či hypotézy alebo riešiť úlohy na spájanie širších súvislostí dokázali žiaci len na menej ako tretine hodín (30,9 %) a až na takmer 61 percentách hodín sa žiaci k zaujatiu hodnotiaceho stanoviska, uvažovaniu a hodnoteniu informácií vôbec nedostali. Podľa Štofkovej Dianovskej najslabším článkom samotné učenie sa žiakov na hodinách. „Iba na každej druhej ZŠ, ktorú sme monitorovali, prebiehal vyučovací proces v aktívnej podobe. Teda aj žiaci sa sami na hodine niečo učili a neboli len pasívnymi prijímateľmi informáciami, ktoré na hodinu priniesol učiteľ,“ uviedla hlavná školská inšpektorka.

Až 40 percent žiakov na hodinách len „presedeli“ a boli pasívnymi prijímateľmi. „Prebieha frontálna výučba. Deti dostávajú hotové informácie. Nemôžu o nich diskutovať, objavovať či overovať ich. Informácie sa podávajú z pohľadu učiteľa ako niečo, o čom sa nediskutuje, niečo, čo sa nehľadá. To vytvára veľké riziko, že si deti tento spôsob prenesú aj do dospelého života a informácie, ktoré prvé prečítajú, berú ako pravdivé, lebo nie sú naučené na to, že prvá informácia by nemusela byť pravdivá. Je to veľká výzva pre spoločnosť,“ skonštatovala hlavná školská inšpektorka.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte