Za platy a rozpočet bojovali málo. Ako odborníci hodnotia rok 2022 v školstve

22.12.2022
Reformy školstva

Rezort vzdelávania zažil tento rok dvoch ministrov. Experti im vyčítajú, že nevedeli zohnať pre školy viac peňazí, oceňujú spustenie reforiem.

Už pri nástupe do funkcie pred vyše dvomi rokmi mu mnohí vyčítali, že nemá dostatočnú pedagogickú prax. V minulosti totiž pôsobil aj ako vlasový stylista. Bývalý minister školstva Branislav Gröhling však za dva aj pol roka vo funkcii rozbehol viaceré reformy a presadil niekoľko zákonov.



Ohrozí pád vlády historické reformy v školstve? Zmeny na ministerstve prinášajú riziká, varuje odborník



Pre koaličný spor sa však pridal k svojim ministerským kolegom zo Slobody a Solidarity a v septembri podali demisiu. Ešte predtým však do bratislavských ulíc vyšli začiatkom leta stovky učiteľov, aby si vybojovali zvýšenie platov. Mesiac potom prevzal vedenie úradu vyštudovaný pedagóg matematiky a geografie Ján Horecký. Na jeseň navyše Slovenskom otriasli útoky študentov – na Zámockej ulici v Bratislave a následne na strednej škole v Novákoch. HN sa pýtali aktérov zo školstva, ako hodnotia pôsobenie ministrov Gröhlinga a Horeckého a opatrenia, ktoré v roku 2022 priniesli. Respondenti sú zoradení v abecednom poradí.



Vladimír Crmoman, prezident Slovenskej komory učiteľov



Tento rok nebol ničím iný, prekvapujúci ani výnimočný. Školstvo sa konštantne hýbe iba vďaka jednotlivcom v školách, napriek akémukoľvek ministrovi a reformám. Len vďaka nim systém vzdelávania ešte neskolaboval. Zotrvanie týchto posledných mohykánov v školstve je však už v mnohých prípadoch v záverečnej fáze. Zamestnancom v školách v dôsledku inflácie od roku 2020 neustále klesajú reálne platy.



Vládni analytici: zaplaťme učiteľov podľa regiónov. Stálo by to stovky miliónov



O pozitívnych vzostupoch a posunoch rozhodne nemožno hovoriť. Dalo by sa oceniť veľmi malé úspechy, ktoré vznikli po našom tlaku. Ministerstvo v roku 2022 nechalo školstvo fungovať voľným spádom. Nové vedenie na jeseň nastúpilo do potápajúcej sa lode, z ktorej na poslednú chvíľu vyskočil kapitán aj so štátnou tajomníčkou.



Tablety za 50 miliónov eur sa nedostali do škôl, hoci okrem nich by sme ešte viac potrebovali odborníkov do inkluzívnych tímov. Niektoré školy oceňujú, že minister Gröhling chodil po školách, aby si vypočul ich problémy. Bohužiaľ, zostalo len pri počúvaní. Nový minister zrejme tiež nestihne viac než cvičenie vo vlastnej rétorike.

 

Zdroj: hnonline.sk

 

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte