Varovné signály a možnosti podpory žiaka s vývinovými poruchami učenia
Dokážete rozoznať varovné signály a okamžite po ich identifikovaní podporiť žiaka tým správnym smerom?
Keďže presné príčiny vzniku týchto porúch nie sú presne definované, vedci sa zhodujú v tom, že ide o isté zmeny v stavbe a funkcii centrálnej nervovej sústavy či nedostatočný rozvoj niektorých psychických funkcií. Ťažkosti sa objavujú rovnako aj pri nedostatočnej spolupráci a súhre oboch hemisfér. Dnes nie je žiadnou novinkou, že dyslexia je chápaná ako celoživotný deficit s primárnymi príznakmi pozorovateľnými už v ranom dekódovaní textu, predovšetkým ak má dané dieťa/žiak málo času na jeho zvládnutie a stresujúce podmienky.
Dyslexia
Neschopnosť daného jedinca naučiť sa čítať bežnými výučbovými prostriedkami. V zahraničí sa používa širšie ponímanie pojmu dyslexia, a to značenie celého komplexu VPU (žiak s dyslexiou ako žiak s poruchou čítania, písania aj pravopisu) z dôvodu ich častého spoločného výskytu, používa sa teda ako pojem všeobecný, zastrešujúci. V užšom zmysle slova odlišujeme poruchu čítania od porúch písania a pravopisu.
Najčastejšie signály prejavov dyslexie sú:
– ťažšie rozlišovanie tvarov písmen,
– znížená schopnosť spájať písanú a zvukovú podobu hlásky,
– ťažkosti v rozlišovaní tvarovo podobných písmen, ich zámeny (b – d, p – q, n – u, m – n, h – k a pod.),
– nerozlišovanie zvukovo podobných hlások,
– ťažkosti v mäkčení,
– nedodržiavanie správneho poradia písmen v slabike či slove,
– vynechávanie písmen, slabík v slovách,
– domýšľanie si koncovky slov,
– nedodržanie dĺžky samohlások, mäkčeňov či ich nesprávne použitie,
– nesprávne čítanie predložkových väzieb,
– nepochopenie obsahu čítaného textu – čítanie bez porozumenia,
– pretrvávajúce čítanie bez intonácie s neschopnosťou rozlíšiť koniec vety, predložkovú väzbu a pod.
Dysortografia
Ide o ďalšiu vývinovú poruchu pravopisu, ktorá sa prejavuje nápadnými alebo nezmyselnými pravopisnými chybami plynúcimi z neschopnosti aplikovať často i dobre naučené pravopisné pravidlá. Prejavuje sa nielen v písaní gramatiky, ale aj v osvojovaní si gramatického učiva. Často býva spojená s dyslexiou. Ťažkosti sú ešte výraznejšie, ak ide o žiaka s neskorším nástupom reči, logopedickou diagnózou alebo žiaka, ktorý v minulosti navštevoval logopéda.
Najčastejšie signály dysortografických prejavov sú:
– grafické zámeny zvukovo podobných hlások (b – d, s – z, h – ch),
– ťažšie spomenutie si na naučený tvar písmena v písomnej podobe, znížená schopnosť spojenia písanej a počutej podoby hlásky,
– zámeny tvarovo podobných písmen v písomnej podobe,
– chyby z artikulačnej neobratnosti,
– chyby v mäkčení na akustickom podklade (di – ti – ni – li, de – te – ne – le),
– chyby v dôsledku sykavkových asimilácií (s – z – c – š – ž – č, nielen v súvislosti s logopedickou diagnózou),
– neschopnosť dodržať poradie písmen či slabík v slove, zámeny,
– pridávanie nepatriacich písmen do slabík a slov, vynechávanie a prešmykovanie,
– neschopnosť dodržiavať dĺžku samohlások a ostatnú diakritiku, jej vynechávanie alebo nesprávne umiestnenie,
– neschopnosť rozlišovať hranice slov vo vete, najčastejšie býva spájanie slov s predložkami,
– problémy v slabikách a slovách, komolenie slov a pod.
Dysgrafia
Ide o poruchu písania, grafického prejavu ako takého. Samotný proces písania vyčerpáva žiaka s dysgrafiou natoľko, že už nie je schopný sústrediť sa na obsahovú a gramatickú stránku prejavu. Prevažujú ťažkosti v oslabenej motorickej oblasti (zvlášť v oblasti jemnej motoriky).
Najčastejšie signály dysgrafických prejavov:
– zvláštne držanie tela pri písaní,
– zafixované nesprávne držanie písacej pomôcky, napr. príliš nízko pri špičke spôsobuje rýchlejšiu unaviteľnosť svalstva ruky a menší rozsah pohybu po papieri,
– nesprávny sklon písacej pomôcky,
– narušený rytmus písania – problém s plynulým posúvaním ruky po papieri,
Chcete si prečítať článok až do konca?
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.
Komentáre